محبوبترین ها

  • رقم کد بودجه نواحي منفصل بايد افزايش پيدا کند

  • رقم کد بودجه پروژه هاي ورزشي و حمايت از ورزش، بسيار ناچيز است

  • خانه آمادگي جسماني قزوين باحضور اعضاي شوراي شهر افتتاح شد

  • شهرداري درباره پروژه ساماندهي امامزاده حسين(ع) بيشتر از تعهداتش عمل کرده است

  • نشست مشترک رئيس و اعضاي شورا با بسيج جامعه زمان حضرت صاحب الامر (عج)

  • بررسي و تصويب بودجه عمراني لايحه پيشنهادي سال 97 شهرداري به اتمام رسيد

  • مجموعه هاي گردشگري بايد براي همه شهروندان و معلولين دسترس پذير شوند

  • بررسي و تصويب بودجه حوزه معاونت خدمات شهري شهرداري مرکز استان

  • حضور در ايستگاههاي آتش نشاني و تقدير از پاکبانان خدوم شهر

  • عيادت اعضاي شوراي شهر قزوين با آيت اله محمدي تاکندي

  • نامه فرمانداري درمورد مصوبات مرکز استان بررسي شد

  • شرکتي که سهامدار عمده ي آن شهرداري قزوين است نبايد زيانده باشد

  • سيستم فاضلاب شهري در نواحي منفصل با مشکل مواجه است

  • شوراي شهر و شرکت آبفا در خدمت رساني به مردم اهداف مشترک دارند

  • به دليل وجود موانع در معابر شهري، استفاده از دوچرخه عذاب آور است

  • همزماني تردد مسير دوچرخه سواري و پياده در جاده سلامت کارشناسي نيست

  • تابلوي شهيد رجايي در عوارضي قزوين_تهران دوباره نصب شود

  • مسئولان از روند احداث جاده سلامت گله مندند

  • جايگاه ورزش بانوان، نيازمنديها و مشکلات اين حوزه بررسي شد

  • ديدار رييس و اعضاي شوراي شهر، شهردار و مديران شهري با حجت رئيس کل دادگستري استان

  • پنجشنبه ۱۳۹۵/۰۹/۲۵

    غياثوند، رييس کميسيون شهرسازي شوراي شهر قزوين:

    شهرسازي اسلامي بايد در جامعه به يک باور تبديل شود

    رييس کميسيون شهرسازي شوراي اسلامي شهر قزوين گفت: شهرسازي اسلامي در بين مديران و مردم بايد به يک باور تبديل شود تا بتوانيم اين موضوع را در جامعه نهادينه کنيم.

    به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر قزوين، حسين غياثوند، رييس کميسيون شهرسازي شوراي اسلامي شهر قزوين در ديدار اعضاي کميسيون شهرسازي با آيت‌اله عبدالکريم عابديني، نماينده ولي‌فقيه استان و امام جمعه شهر قزوين گفت: رهبر فرزانه انقلاب در ديداري که با مجموعه مديريت شهري و ابتداي کار شروع شورا بعد از انتخابات داشتند، علاوه بر رفع مشکلات عيني مردم به امور زير بنايي شهري تاکيد کردند.

    وي با اشاره به اينکه شهر اسلامي و شهرسازي اسلامي از دغدغه‌هاي اصلي مقام معظم رهبري است، افزود: اين دغدغه به اندازه‌اي مهم است که ايشان در سياست‌هاي کلي به تاثير شهرسازي بر سبک زندگي خانواده و موضوع‌هاي فرهنگي اشاره کرده و نقش آن را بسيار مهم و پررنگ دانستند.

    غياثوند با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در همايش فقه و هنر گفت: ايشان در اين همايش درباره‌ي معماري فرمودند، معماري يک هنر است و با زندگي انسان آميخته شده، انسان در يک ساختمان زندگي مي‌کند و سبک معماري آن ساختمان در فکر و منش انسان تاثير مي‌گذارد که اين مطالب بيانگر اهميت موضوع شهرسازي است.

    غياثوند گفت: ما در کميسيون شهرسازي شوراي اسلامي شهر قزوين از ابتدا به موضوع زيرساخت‌هاي شهري مانند ساخت تقاطع‌ها، بوستان‌ها و تکميل طرح‌هاي جامع ترافيکي و شهرسازي پرداختيم.

    وي افزود: در تعريف پروژه سرمايه‌گذاري در حوزه‌هاي نرم‌افزاري به صورت ريشه‌اي ورود پيدا کرديم که يکي مرکز پرورش و مطالعات شوراي اسلامي شهر قزوين مي‌باشد که در حال راه‌اندازي و مقدمات آن آماده شده است.

    رييس کميسيون شهرسازي شوراي اسلامي شهر قزوين ادامه داد: اين مرکز با تاکيد و تمرکز بر انجام کار پژوهشي و استفاده از تفکر راهبردي در مديريت شهري و توليد فکر در شهرسازي اسلامي است.

    غياثوند با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري در سفر به قزوين مبني بر اينکه در زماني که شهرهاي ايران شهر نبودند، قزوين شهر تمام عيار اسلامي بود، بيان کرد: اين شهر ظرفيت‌هاي بسياري از جمله شهر چهار انبياء و بزرگاني دارد و بناهاي فاخر مساجد آن در سطح بين‌المللي مطرح است و مي‌تواند امروز نيز الگوي تمام عيار شهر اسلامي باشد.

    وي با بيان اينکه طي چند سال اخير در قزوين ظرفيت‌هاي جديدي مانند پايتخت مجمع جهاني شهر اسلامي ايجاد شده که دبيرخانه اين مجمع در قزوين راه‌اندازي شده است، گفت: اين ظرفيت بزرگي در اين شهرست که با شهرهاي اسلامي جهان در حال تعامل است.

     وي با بيان اينکه موضوع فرهنگي در شهر اسلامي از مباحث مهم است، بيان کرد:  در قوانين فرادست ما مقررات شوراي عالي شهرسازي، قانون نظام مهندسي کنترل ساختمان تاکيد شده، شهرها براساس شهرسازي براساس اسلامي ساخته شوند ولي اجرايي نمي‌شود.

    رييس کميسيون شهرسازي شوراي اسلامي شهر قزوين گفت: ما امروز در شهرسازي دچار مشکلاتي هستيم و بناها، سيماي شهري و طرح‌هاي داخلي ما از مولفه‌هاي شهرسازي فاصله گرفتند.

    وي بيان کرد: در چند سال گذشته، منطقه سه شهرداري که تازه توسعه يافته است 4 مسجد بيشتر نداشت ولي در منطقه يک شهرداري قزوين 17 مسجد احداث شده بود، مطلب فوق بيانگراين است افرادي که شهر را به صورت کلان طراحي کردند براساس شهر اسلامي نبوده است.

    اين مسوول فزود: اکنون موضوعي که نگران کننده مي‌باشد اين است علاوه بر اينکه بناها و منظر معماري و طراحي‌هاي داخلي اسلامي نيست، بسياري از  نماها که به اسامي مختلف در شهر قزوين توسعه مي‌يابند ايمن و مقاوم نيستند و مردم نيز نسبت به اين موضوع آگاهي ندارند.

    رييس کميسيون شهرسازي شوراي اسلامي شهر قزوين گفت: مديران و مسوولان بايد در شهرسازي اسلامي ورود جدي داشته باشند ولي در آنها دغدغه و پيگيري مداوم کمتري ديده مي‌شود.

    غياثوند با بيان اينکه در شهرسازي اسلامي ضعف قانون‌گذاري داريم، بيان کرد: قوانين فرادست ما به خوبي به شهرسازي اسلامي اشاره کرده و آنها در بخشنامه‌ها و آيين‌نامه‌ها براي کارشناسان کاربردي نشده است و در اين خصوص ضابطه‌اي نداريم که معماري اسلامي را در بناها رعايت کنند.

    وي گفت: ما چشم‌انداز بلند مدت براي شهر قزوين در شهرسازي اسلامي ترسيم کرديم و در اين خصوص مشارکت دستگاه‌هاي دولتي، پيوست‌هاي فرهنگي و اجتماعي و همراهي مردم را مي‌خواهيم تا کار شهرسازي اسلامي شروع شود.

    اين مسوول افزود: ابتدا در نما و منظر شهري کار را شروع مي‌کنيم، وقتي بازخورد مثبت شد سپس طراحي داخلي ساختمان براساس اسلامي را آغاز مي‌کنيم تا بتوانيم به دغدغه‌هاي رهبري که در خصوص شهرسازي اسلامي فرمودند، عمل کنيم.

    وي گفت: از سال 93 تاکنون کميسيون شهرسازي شوراي اسلامي شهر قزوين 10 جلسه تشکيل شده و بر شهرسازي اسلامي کار شده و پيش‌نويسي تهيه شده که کارشناسي دقيق زيادي صورت گرفته و آماده ارايه به شورا هستيم.

    رييس کميسيون شهرسازي شوراي اسلامي شهر قزوين افزود: در اين پيش نويس کارشناسان، نمايندگان دستگاه‌ها و نماينده‌هاي مردمي و مشاوران مختلف در جلسه مي‌آيند و نظرات آنها تبلور پيدا مي‌کند.

    غياثوند ادامه داد: وب سايت شهرسازي اسلامي تهيه شده که آماده راه‌اندازي و رونمايي است تا همه کارها و اطلاعات آيين‌نامه را به عموم مردم اطلاع‌رساني کند و پيشنهادات آنها را بگيرد.

    وي بيان کرد: همچنين سازمان فرهنگي و ورزشي و زيباسازي شهرداري قزوين در سطح شهر بايد بناهاي بي‌هويت و با هويت و ارزشهاي شهرسازي را به مردم معرفي و تبيين کند و صدا و سيما نيز برنامه‌هايي در اين راستا داشته باشد.

    اين مسوول گفت: ما امروز متاسفانه همراهي دستگاه‌هاي دولتي را در شهرسازي نداريم و بيشتر نماهاي اين دستگاه‌ها ساخته شده ايراني و اسلامي نيستند و حتي ساختمان راه و شهرسازي نيز براساس آموزه‌هاي ديني احداث نشده است و سيما و منظر شهري اسلامي و دسترسي آسان براي معلولان و جانبازان ندارد.

    رييس کميسيون شهرسازي شوراي اسلامي شهر قزوين بيان کرد: شهرسازي اسلامي در بين مديران بايد به يک باور تبديل شود تا بتوانيم اين موضوع را در جامعه نهادينه کنيم.

    وي افزود: بايد مسوولان راه و شهرسازي، استانداري، معاونت عمراني استانداري و نظام مهندسي ما را همراهي کنند تا ساخت بناها و سيماي شهري به سمت اسلامي شدن سوق پيدا کند.

    غياثوند گفت: ما در قزوين شاهد هستيم اگر فردي در سازه ساختمان تخلف کند به شدت برخورد مي‌شود ولي وقتي در طراحي داخلي تخلف و يا فضاي خصوصي و عمومي يکي مي‌شود و بسياري از موضوعات ديگر که هر روز تشديد مي‌يابد، هيچ برخوردي نمي‌شود اين تخلفات شهرسازي اسلامي بر روي رفتارهاي خانواده تاثير مي‌گذارد.

    وي ادامه داد: ما در حوزه‌هاي فرهنگي شهر قزوين نيز از شهرسازي اسلامي فاصله داريم که بايد کاري کنيم تا طراحان نسبت به اين موضوع حساسيت داشته، پيوست فرهنگي و اجتماعي مهيا و فراهم کنيم و با ناظران متخلف نيز برخورد داشته باشيم تا حساس شوند و در اين خصوص اجراييات نيز وارد شود.

    غياثوند با بيان اينکه بايد شهرسازي اسلامي در سطح کلان ورود جدي داشته باشيم، گفت: هيچ کدام از مباحث 22 گانه ما به صراحت بر معماري و شهرسازي اسلامي تاکيد نشده است و ما در اين راستا خلاء قانوني داريم.

    وي خاطرنشان کرد: آموزه‌هاي ديني، قوانين فرادست و رهبري بر سيما و منظر اسلامي تاکيد دارند ولي در بخشنامه‌ها و آيين‌نامه مديران ديده نشده و از آنجايي که اين موضوع در سطح جامعه به باور تبديل نشده، مديران و مردم ما را همراهي نمي‌کنند.

    غياثوند با بيان اينکه معماري ما امروز با ارزشهاي اسلامي فاصله گرفته و هنجارها به ضد هنجارها تبديل شده است، گفت: اکنون در شهر قزوين بيش از 50 درصد ساخت و ساز ساختمان‌ها سبک رومي است براي اينکه ما نتوانستيم دغدغه شهرسازي اسلامي را در قزوين احيا کنيم.

    رييس کميسيون شهرسازي شوراي اسلامي شهر قزوين افزود: کارگروه شهرسازي در تلاش است تا پيوست اجتماعي و فرهنگي را پيگيري کند و موضوع فوق را تبديل به گفتمان کند.

    وي گفت: جلسات متعددي کميسيون شهرسازي در خصوص بررسي طرح ارتقاي هويت فرهنگي شهر قزوين از طريق بهبود نماد منظر شهري براساس آموزه‌هاي شهر ايراني اسلامي موضوع در شورا مطرح و تصميمات لازم اتخاذ شده است.

    اين مسوول افزود: تاکيد بر تشکيل کارگروه يا ستاد اجرايي شهرسازي اسلامي به رياست حوزه معاونت شهرسازي، تعيين مسوول پيگيري و متولي مشخص براي هر يک از اقدامات تعريف شده در متن مصوبه مذکور توسط معاونت شهرسازي، تشکيل جلسه‌هاي مستمر توسط کارگروه مذکور به منظور اجرايي نمودن موضوع معماري اسلامي ايراني با دعوت از نمايندگان شورا و ارسال صورت جلسه به کميسيون شهرسازي از جمله اقدامات کميسيون شهرسازي است.

    وي ادامه داد: برگزاري مسابقه و فراخوان عمومي در سطح ملي و فراملي با موضوع طراحي ساختمان مسکوني، فضاي سبز، تقاطع غيرهمسطح به سبک ايراني و اسلامي توسط سازمان خدمات طراحي، تشکيل جلسه همفکري و تبادل نظر با اساتيد و دانشجويان معماري و شهرسازي، گروه تخصصي کنترل نقشه سازمان نظام مهندسي، مسوولان شهرسازي مناطق شهرداري و ارسال صورت جلسه به کميسيون شهرسازي از ديگر اقدامات است.

    غياثوند گفت: برگزاري مسابقه با عنوان انتخاب نماي برتر ساختماني از نظر اعمال و رعايت اصول معماري اسلامي و ايراني در ساختمانهاي سطح شهر توسط سازمان زيباسازي شهرداري، تشکيل جلسه با حضور معاونت امور هماهنگي و عمراني استانداري به منظور پيگيري و طرح برخي از موضوعات در کميسيون ماده 5، طرح گذربندي هادي آباد، ضوابط تشويقي رونق ساخت وساز، طرح ارتقاي هويت فرهنگي از طريق اعمال معماري اسلامي و ايراني  از اقدامات کميسيون شهرسازي است.

    وي افزود: فراهم نمودن مقدمات طراحي و آماده سازي وب سايت جامع معماري اسلامي و ايراني توسط سازمان آمار و فناوري شهداري قزوين مکاتبه با استاندار به منظور اعمال الگوهاي معماري اسلامي و ايراني در ساختمانهاي شاخص شهر قزوين، ساختمان‌هاي ادارات کل، ساختمان‌هاي بلند مرتبه، ساختمان‌هاي اداري زيربناي بيش از يک هزار متر مربع از خدمات ديگر کميسيون ياد شده است.

    پايان پيام/2274/آذر95

     

     

    تصاویر مرتبط