رئيس کميسيون شهرسازي تأکيد کرد:
کاهش آلودگي هاي زيست محيطي، با گسترش پياده راه ها
اجراي طرح پياده راه در بخشي از خيابان خيام، با توجه به محدوديت ورود خودروها، باعث کاهش آلودگي هاي زيست- محيطي شهر و به ويژه اين خيابان خواهد شد.
به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر قزوين، حسين غياثوند رئيس کميسيون شهرسازي شورا اظهار داشت: با توجه به افزايش روز افزون خودروها و استفاده بي رويه از وسيله نقليه شخصي، اجراي طرح پياده راه در محور چهار راه شهرداري تا سه راه خيام کمک شاياني به کاهش آلاينده هاي زيست- محيطي خواهد کرد.
غياثوند ادامه داد: اين طرح که در آينده در ديگر خيابان هاي شهر اجرا خواهد شد، گامي مؤثردر راستاي ترويج فرهنگ پياده روي در بين شهروندان به شمار مي رود.
اين مقام مسئول به مزاياي اجراي پياده راه ها که در تحقيقات مختلف نيز مورد تأکيد قرار گرفته است اشاره و تصريح
کرد: حفظ کارکردهاي مرکز شهري،تسهيل دسترسي براي مغازهداران و رونق اقتصادي در اين محور به واسطه حضور
بيشتر شهروندان،کاهش ترافيک در خيابانها و معابر همجوار، بهبود سيما و منظر شهري، کاهش سر و صدا وآلودگي
هوا از جمله اين مزايا مي باشد، از همين رو براي دستيابي به ويژگي هاي سازنده در شهر، بايد بيشترين همراهي و همکاري توسط شهروندان و به ويژه کسبه مسير، صورت گيرد.
وي با بيان اين مطلب که به موازات افزايش تعداد خودروهاي شخصي، حضور و حرکت پياده در فضاهاي شهري
کمرنگ شده است اذعان داشت: ترويج پياده روي در راستاي افزايش ارتباطات و برخوردهاي اجتماعي و احياي شهر و
فضاي شهري بايد مورد توجه قرار گيرد.
ايجاد جاذبه در پياده راه ها
غياثوند با تأکيد بر لزوم ايجاد جاذبه در پياده راه ها خاطر نشان کرد: بايد کارکردهاي تفريحي و ايجاد جاذبه هاي
متنوع با هدف تشويق اقشار مختلف در پياده راه ها ايجاد شود تا شاهد حضور پويا و فعال شهروندان در فضاهاي شهر باشيم.
اين عضو هيأت رئيسه شورا افزود: سازمان هاي مرتبط در راستاي تحقق اين امر بايد نسبت به نور پردازي مناسب، ايجاد مبلمان، جاذبه هاي گردشگري، زيرسازي و کفسازي استاندارد، استفاده از تأسيسات شهري به روز، سرويس هاي بهداشتي عمومي و ساير نيازهاي عابران پياده در فضاهاي پياده راه اقدام نمايند.
پيش بيني مسأله بحران
وي بر لزوم پيش بيني مسأله بحران در فضاهاي پياده راه تأکيد و خاطر نشان کرد: مسأله دسترسي ها، محورهاي ورودي و خروجي و تعيين مسيرهايي براي حضور خودرو در زمان بروز حوادث غير مترقبه از ديگر مواردي است که بايد پيش بيني هاي لازم در خصوص آن صورت گيرد تا در صورت حادثه، شاهد وقوع حوادث ناگوار نباشيم.
اين عضو کميسيون ترافيک شورا بر لزوم برقراري ارتباط ميان شهروندان و بافت تاريخي شهر تأکيد و تصريح کرد: يکي از ساز وکارهاي تحقق اين مهم، گسترش پياده راه ها به منظور اتصال با اين بافت است، بنابراين بايد گسترش طرح مذکور در بافت سنتي شهر در مراحل بعدي مورد توجه قرار گيرد.
غياثوند افزود: گسترش پياده راه در بافت سنتي شهر موجب حضور بيشتر گردشگران در شهر، ايجاد و تقويت روحيه نشاط در بين شهروندان و آشنايي بيشتر آنان با ويژگي هاي تاريخي شهر خواهد شد.
وي با تأکيد بر ضرورت استفاده از نظرات شهروندان در اجراي اين گونه طرح ها بيان کرد: در مراحل گسترش طرح پياده راه سازي، بايد نسبت به آگاهي از نظرات و خواسته هاي اکثر شهروندان و لحاظ نمودن موارد منطقي آن در طرح اقدام شود تا سطح مشارکت و همراهي آنان با اجراي طرح نيز افزايش يابد.
استفاده از ظرفيت رسانه هاي گروهي
اين مقام مسئول افزود: استفاده از ظرفيت رسانه ها براي نظرسنجي و اطلاع رساني دقيق وگسترده از اجراي طرح پياده راه سازي، موضوع ديگري است که بايد مورد توجه قرار گيرد.
وي بر لزوم مکان يابي درست در مراحل بعدي اجراي طرح پياده راه سازي اشاره و خاطر نشان کرد: در اجراي چنين طرح هايي بايد از نظرات کارشناسان حوزه هاي مختلف و به ويژه شهرسازان و طراحان شهري، جامعهشناسان و کارشناسان ترافيک استفاده شود.
غياثوند با اشاره به وجود مراکز پزشکي در خيابان خيام تصريح کرد: در مراحل بعدي اين طرح، بايد ساز وکارهاي اساسي براي اين کاربري ها اتخاذ شود تا شهروندان و به خصوص قشر بيمار براي ورود به اين محور با مشکل مواجه نشوند.
وي ادامه داد: ساماندهي داروخانه هاي اين محور، مدارس و ساير کاربرهاي خيابان خيام بايد در تصميمات بعدي مورد توجه قرار گيرد.
وي با بيان اين مطلب که در اجراي طرح پياده راه ها بايد به گردشگري به عنوان يکي از محورهاي مهم، توجه شود اظهار داشت: پيش بيني کاربري هاي مختلف براي حضور گردشگر و بسترسازي براي استفاده از وسايل نقليه عمومي در خيابان هاي مشرف به خيام بايد به خوبي مورد توجه قرار گيرد.
اين عضو شورا افزود: ايستگاههاي تاکسي و محل توقف اتومبيل براي سوار و پياده نمودن مسافران در نزديکي گذر عابر پياده ضروري است چرا که طرح پياده راه نبايد باعث افزايش ترافيک در ساير محورهاي شهر گردد.
استفاده از نظرات کارشناسان بومي در حوزه ترافيک
اين مقام مسئول با اشاره به تغيير مؤلفه هاي ترافيکي در طي زمان اظهار داشت: در بازبيني طرح جامع ترافيک بايد از نظرات کارشناسان وافراد خبره بومي در حوزه ترافيک استفاده شود، چرا که اين افراد با جوانب مختلف مسائل ترافيک در شهر به خوبي آشنا هستند.
اين مقام مسئول با اشاره به تجربه موفق طرح پياده راه سازي در ساير شهرهاي کشور اظهار داشت: به منظور موفقيت بيشتر طرح مذکور در قزوين، بايد نسبت به اتخاذ تجربيات موفق شهرهايي مانند تهران و تبريز اقدام شود تا ميزان آزمون و خطا در اين زمينه کاهش يابد.
وي در خاتمه يادآور شد: براي موفقيت در تصميمات ترافيکي بايد طرح جامع ترافيک، گردشگري و تفصيلي با يکديگر مرتبط باشد تا هنگام اجراي طرح هايي در اين زمينه شاهد بيشترين انطباق با مطالعات مذکور باشيم.