یکشنبه ۱۳۹۵/۱۱/۱۰

حسين غياثوند،رئيس کميسيون شهرسازي شوراي شهر در نطق پيش از دستور:

نبود افراد متخصص در بدنه مديريت شهر و کشور حادثه مي‌آفريند/خطر 400 هکتار بافت فرسوده و 17 انبار غيرمجاز در قزوين را جدي بگيريم/حادثه تلخ پلاسکو به فراموشي سپرده نشود

رئيس کميسيون شهرسازي شوراي اسلامي شهر قزوين گفت: حضور افراد غير متخصص در مديريت شهر و کشور آنجا که تاب آور نبودن شهرها مطرح مي‌شود اکثر مديران را به تخيلي فکر کردن و ايده پردازي وا مي دارد.

به گزارش شوراي اسلامي شهر قزوين؛ حسين غياثوند رييس کميسيون شهرسازي شوراي اسلامي شهر قزوين در نطق پيش از دستور خود با اشاره حادثه تلخ پلاسکو اظهار کرد: سخنم را با نام خداوند متعال و استعانت از خالق سبحان آغاز مي کنم،زماني که ملت ايران، عزادار غم ازديت رفتن عزيزاني هستند که در حادثه تلخ ساختمان پلاسکو تهران همچون شمع سوختند تا به ايران و ايراني زندگي ببخشند.

تشکر از زحمات نيروهاي خدوم آتش نشاني

عضو هيأت رئيسه شوراي شهر افزود: يقينا مرگ و رفتن از اين جهان مسيري است که بايد همگان طي کنند، لکن بايد غبطه خورد به شجاعت، دلاوري و ايثار اين دلاور مردان که به تعبير رهبر فرزانه انقلاب "شهداي في سبيل ا..."بودند و از خداوند متعال علو درجات براي شهداء و صبر جميل را براي بازماندگان درخواست کرد و از زحمات بي دريغ نيروهاي خدوم آتش نشاني تقدير و تشکر به عمل آورد.

وي افزود: بر خود لازم مي دانم به ذکر نکاتي بپردازم که هر چند تکراري است اما آنچه که چندي پيش در کارگاه آموزشي در سالن مفاخر برگزار شد و برخي مديران تاب اين جلسه را نياوردند و جلسه را ترک کردند، امروز شاهد حوادثي همچون پلاسکو خواهيم بود که مانند بسياري از حوادث که خسارات شديد اجتماعي و اقتصادي به کشور وارد مي کند، معمولا در همان زمان حادثه به آن پرداخته مي شود و پس از مدتي به فراموشي سپرده مي شوند.

عضو کميسيون عمران پارلمان محلي ادامه داد: حوادثي شبيه زلزله منجيل، بم، زرند کرمان، هريس و ورزقان، حادثه شهران، برخورد قطار و حال حادثه پلاسکو همگي اتفاقاتي هستند که بينديشيم کدام حادثه در کدام شهر اين کشور باز هم اتفاق خواهد افتاد تا دوباره يکي از حوادث غم بار اين شهر و يا کشور باشد و همگي اتفاقات تلخي هستند که بايد زنگ هشداري براي متوليان امر باشند.

اظهار نظرهاي غيرمسئولانه و غير تخصصي مردم در فضاي مجازي بر عمق فاجعه حادثه تلخ پلاسکو افزود

اين عضو شورا بيان کرد: در فضاي عمومي شاهد اظهار نظرهاي مختلفي بوديم که هر کس با ظن و افکار خود با اين داستان همداستان مي شد، به طوري که حتي کسانيکه کوچکترين تخصص و تجربه در حوزه مديريت بحران و مقررات ساختمان، در حوزه خدمات شهري ندارند و حتي يکبار با عزيزان آتش نشاني هم صحبت نشده اند، در کنار رفتار آموزش نديدگان در زمان وقوع حادثه و به مدد ترافيک سنگين، سبب شد ابعاد اين فاجعه بيشتر گسترده شود.

مقاوم نبودن ساختمان ها دربرابر بادهاي حريق و انفجاري از ديگر عوامل مهم حادثه تلخ پلاسکو است

غياثوند اضافه کرد: آنچه که به طور رسمي و کارشناسي توسط پژوهشکده ساختمان و ابنيه فني وزارت راه و شهرسازي مطرح شد، تراکم بالاي مواد قابل اشتعال، نبود سيستم اطفاء حريق استاندارد، مقاوم نبودن ساختمان ها در برابر حريق از عواملي بود که اين فاجعه را به بار آورد.

سطحي نگري ها و فقدان افراد متخص در مديريت شهري باعث شد تحقيقات ما در گوشه اي خاک بخورند

اين عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد و نفر اول آزمون نظارت سازمان نظام مهندسي در سال86 تصريح کرد: عاملي که در قالب ساختمان هاي تجاري،اداري،آموزشي و تالارها وجود دارد مانند هميشه ما را به اين جواب مي رساند که مي بايست متوليان امر،مديران و ساير بخش ها ديگر به عنوان ضرورتي اجتناب ناپذير به کار کارشناسي و تخصصي و اجرايي آن اهميت دهند، متاسفانه بخشي نگري ها،سطحي نگري ها و نداشتن تخصص و تعهد در برخي مديران و متوليان باعث شده استعداد،تحصيل،تحقيق و صرف انرژي جوانان و محققان ما در گوشه اي خاک بخورد و يا در سانسورها به فراموشي سپرده شود.

بياييم نگاه مان را تغيير دهيم و طور ديگري نگاه کنيم

غياثوند ادامه داد: يا به خاطر حضور افراد غير متخصص در بدنه مديريت شهري و کشور آنجا که تاب آور نبودن شهرها مطرح مي شود اکثر مديران و بعضا منتخبين مردم صحبت از تخيلي فکر کردن و ايده آل پردازي مي کنند ولي وقتي حادثه اي مثل ساختمان پلاسکو اتفاق مي افتد ناگهان بهت و حيرت وجود آنان را تسخير مي کند، تازه بايد شاکر باشند که در زمان حادثه تقريبا ساختمان خالي از بهره برداران بوده و يا بادي نمي وزيده است.

به گفته وي،بياييم نگاه مان را تغيير دهيم و چشمانمان را بشوييم و طور ديگري نگاه کنيم.

برخورد جدي با متخلفات صورت نمي گيرد

عضو کميسيون اداري-مالي شوراي اسلامي قزوين با اشاره به شهر قزوين يادآور شد: شهر قزوين با قرار گرفتن در پهنه زلزله خيزي بسيار زياد، بيش از 400 هکتار بافت فرسوده بسيار ناپايدار و نفوذ ناپذير به جهت امداد رساني و بدون الگوي توسعه مشخص ،تفرق در مديريت شهري و ملاحظاتي که در برخي مجموعه هاي نظارتي ،کنترلي و اجرايي صورت مي گيرد، باعث شده برخورد جدي با متخلفات صورت نگيرد.

در حال حاضر آتش نشاني قزوين چه امکاناتي دارد؟

 

وي خاطرنشان کرد: اينجا لازم است به اين نکته اشاره کنيم، عليرغم اينکه اقدامات خوبي طي چند سال اخير همچون خريد نردبام 50 متري، ماشين آلات و تجهيزات و ... صورت گرفته است ولي با عدم تخصيص بودجه لازم براي تجهيز، عدم آموزش شهروندان در همراهي و همکاري با اين نيروها، حقوق و دستمزد پايين پرسنل، کمبود تجهيزات حرفه اي جهت اطفاء حريق و امداد و نجات، عزل و نصب هاي سريع و بدون توجيه اصولي، کمبود آموزشهاي کاربردي به طوريکه جان پرسنل در عملياتها کمتر به خطر بيفتد.

غياثوند ادامه داد: حال سؤال اين است در شهري که تجهيزات پيشرفته اطفاء حريق وجود ندارد، چرا در گذشته مجوز بلند مرتبه سازي صادر شده است؟ (برجهاي بازنشستگان، برج تجارت و ... نسبت به حريق بسيار آسيب پذيرند) شهري که نياز به هلي کوپتر امداد و نجات دارد

رئيس کميسيون شهرسازي تصريح کرد: وجود انبارهاي غير مجاز که شامل 17 انبار قابل اشتغال سريع که در نقاط نزديک به هم ساخته شده ،وزش باد غالب در بسياري از روزهاي سال،نبود تجهيزات اطفاء حريق و عدم رعايت کامل مقررات ملي 22 گانه اين سوال را تداعي مي کند که استاندارهاي حوزه آتش نشاني چيست؟در حال حاضر آتش نشاني قزوين چه امکاناتي دارد؟ آيا بايد منتظر حادثه ديگري باشيم؟

غياثوند در پايان گفت: امروز به جهت اينکه از طرف مردم مسئوليتي دارم، بايد بگويم "فذکر ان الذکر تنفع المومنين"

پايان پيام/2448/بهمن95

 

تصاویر مرتبط