3/16/2016

ازسوي دکتر معصومه ابتکار؛

لوح و نشان برنامه جهاني شکوفايي شهري به مجموعه مديريت شهري قزوين تعلق گرفت

مجموعه مديريت شهري قزوين به علت تلاش در راستاي انتخاب قزوين به عنوان پايلوت اجراي طرح شکوفايي شهري CPI از سوي رئيس سازمان محيط زيست کشور لوح و نشان برنامه جهاني شکوفايي شهري را دريافت کرد.

به گزارش روابط عمومي شوراي اسلامي شهر قزوين و به نقل از پايگاه اطلاع سازمان محيط زيست کشور؛ طي مراسمي با حضور نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي، نماينده مردم قزوين، البرز و آبيک در استاندار، شهردار، رئيس و اعضاي شوراي شهر قزوين، لوح و نشان برنامه جهاني شکوفايي شهري به معصومه ابتکار معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست براي انتخاب شهر قزوين به عنوان پايلوت جهاني اهداء شد و سپس اين لوح از سوي معصومه ابتکار به استاندار، رئيس شوراي اسلامي شهر و شهردار قزوين به علت تلاش در راستاي اجراي اين طرح در قزوين تقدير و تشکر کرد.

معصومه ابتکار معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست در اين جلسه با اشاره به افزايش روزافزون شهرنشيني در جهان و ايران، گفت: مطابق آمارهاي موجود بيش از 70 درصد جمعيت اياران در شهرها و حاشيه شهرها ساکن هستند.

معاون رئيس جمهور افزود: همين امر منجر به افزايش توجه و اهميت به مديريت شهري در سطح جهان شده و برنامه ها و اقداماتي همچون طرح شکوفايي شهري از سوي سازمان ملل متحد را در دستور کار قرار داده است.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست ضمن تاکيد بر نقش مهم اجراي صحيح چنين برنامه هايي در بهبود فضاي شهري و زندگي شهري، تصريح کرد: شهرها بايد تمامي کارکردهاي لازم براي زندگي سالم همچون نشاط و سرزندگي، فضاي سالم براي فعاليت، استراحت، کار و آموزش، فضايي امن براي بازي کودکان، بهره گرفتن از طبيعت را تامين کنند.

وي با بيان اينکه يکي از آسيب هاي زندگي شهري فاصله گرفتن مردم از طبيعت است، اظهار کرد: يکي از مهم ترين خدمات طبيعت تسکين‌ و ترميم‌ درد‌ها و زخم‌ها است و ارتباط با طبيعت بسياري از فشار‌ها را کاهش مي‌دهد و آرامش ايجاد مي کند.

حفظ و توسعه طبيعت و محيط زيست يکي از شاخص هاي مهم شکوفايي شهري

معاون رئيس جمهور افزود: طبيعت منجر به کاهش نابساماني ها و آسيب هاي اجتماعي مي شود و از اين رو حفظ و توسعه طبيعت و محيط زيست يکي از شاخص هاي مهم شکوفايي شهري است.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با تأکيد بر اهميت سال 2015 به دليل نهايي شدن اهداف توسعه پايدار، گفت: مجامع جهاني همزمان با پايان سال 2015 اهدافي جديد با محوريت توسعه پايدار (تلفيق سه مفهوم اقتصاد، اجتماع و محيط زيست) را جايگزين اهداف هزاره کردند که 17 هدف آن در مجمع عمومي سازمان ملل نهايي و تصويب شد.

وي افزود: يکي از محورهاي سفر رئيس جمهور به نيويورک حضور در کنار سران ساير کشورها براي تصويب همين اهداف بود.

ابتکار با بيا اينکه مقام معظم رهبري با بينش دقيق و روشن خود، چارچوب و خط مشي توسعه پايدار ايران را اعلام کردند، خاطرنشان کرد: ابلاغ سياست هاي کلي محيط زيست نظام در 15 محور توسط مقام معظم رهبري که يکي از مهم ترين اتفاقات در اين حوزه بود هم راستا با اهداف جهاني توسعه پايدار، شکوفايي شهري و ارتقاء سطح کيفيت زندگي مردم است.

معاون رئيس جمهور جهت گيري مثبت قواي سه گانه نسبت به محيط زيست پس از ابلاغ سياست هاي رهبري، افزايش آگاهي مردم در حوزه محيط زيست، حضور موثر شوراي شهرها و روستا ها، پيگيري سازمان هاي مردم نهاد که پس از استقرار دولت يازدهم و با توجه به سياست گذاري هاي دولت تدبير و اميد براي افزايش کمي و کيفي اين سازمان ها، شاهد رشد ويژه آن ها در حوزه محيط زيست بوديم، همچنين دانشگاهيان را از جمله سرمايه ها و ظرفيت هاي مهم فعاليت در اين عرصه دانست و اظهار کرد: همگرايي ايجاد شده در استان قزوين براي اجراي طرح شکوفايي شهري مي تواند الگوي براي ساير شهرهاي کشور نيز باشد.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست خاطرنشان کرد: آغاز سريع برنامه هاي اجرايي در اين زمينه، همچنين ايجاد فضاي هم افزايي بين بخش هاي مختلف از جمله سرمايه هاي اجتماعي همچون سمن ها، مشارکت و سرمايه گذاري  بخش خصوصي و فرصت هاي ايجاد شده براي سرمايه گذاري همچون مديريت پسماند و آب، بهينه سازي مصرف انرژي که امروز با همت دولت يازدهم زمينه براي سرمايه گذاري در آن ها فراهم شده است، همکاري نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، استفاده از ظرفيت هاي بين المللي و سرمايه گذاري هاي جهاني مانند  CPI بايد در اولويت قرار گيرد.

وي اشاره اي هم به ظرفيت صندوق ملي محيط زيست و بانک توسعه اسلامي و بانک جهاني در اين زمينه داشت و گفت: دوران پساتحريم به واسطه ساز و کارهاي ايجاد شده، فرصت بسيار مناسبي براي جذب و افزايش سرمايه گذاري در کشور و ايجاد پشتوانه هاي لازم براي انجام چنين اقداماتي است.

ابتکار ضمن يادآوري نقش گزارش هايي همچون  SOE(گزارش وضعيت محيط زيست در سطح کلان و خرد) در چنين اقداماتي، خاطرنشان کرد: تدوين گزارش وضعيت محيط زيست شهر قزوين يک گام مهم در اين زمينه است زيرا يکي از ابعاد مهم کار CPI استفاده از ابزار آماري و تحليلي براي سنجش مستمر وضعيت شهري است که شاخص هاي محيط زيستي از ارکان اساسي آن است.

وي ادامه داد: از جمله تاثيرات اين گزارش ها، حفظ و ارتقاء محيط زيست شهري همچون حفظ باغات شهر قزوين، مقابله با آلودگي هوا و آب و خاک است.

ضرورت تلفيق دانش سنتي و مدرن در اجراي طرح شکوفايي شهري

معاون رئيس جمهور ضمن تاکيد بر ضرورت تلفيق دانش سنتي و مدرن در موضوع شکوفايي شهري و براي حل معضلات کنوني به ويژه در شرايطي که ايران با پديده تغيير اقليم و اثرات آن روبه رو است، تصريح کرد: ايران برخوردار از دانش سنتي غني در حوزه حفظ محيط زيست است که سازگار با اقليم و فرهنگ ملي و مذهبي نيز هست ولي متاسفانه اين سبقه و دانش فراموش شده است.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست خاطرنشان کرد: توافق جهاني در حوزه تغييرات اقليم براي ايران داراي اهميت بسيار زيادي است و حتما در برنامه شکوفايي شهري بايد نوع سازگاري شهر قزوين با بحث تغييرات اقليم و آمادگي براي مواجه و انطباق با اين پديده به ويژه در بحث باغات و مديريت آب مورد توجه قرار گيرد.

شکوفايي شهري يکي از مهم ترين نتايج برنامه اسکان بشر طي چهار دهه گذشته

گفتني است، کيم برلي بيلمز نماينده طرح شکوفايي شهري CPI-MC با مرور روند تصويب برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد (UN HABITAT) در سال 1976در ونکور کاندا، گفت: ايران نيز با ارائه گزارش هاي جديد و مطالبي ارزنده نقشي مهم در اين کنفرانس داشت.

وي افزود: پيشنهادها و حمايت ايران از برنامه سازمان ملل متحد، منشور سکونت بشري چاپ و رابطه برنامه اسکان بشر و ايران بيشتر و بهتر از قبل شد.

بيلمز اشاره اي هم به اهداء جايزه قهرمان زمين به ابتکار در سال 2006 داشت و ادامه داد: همکاري با ابتکار به عنوان يکي از افراد موثر در روند پايداري جهان بسيار ارزشمند است.

نماينده طرح شکوفايي شهري با بيان اينکه طرح شکوفايي شهري يکي از مهم ترين برون دادها و نتايج تيم برنامه اسکان بشر سازمان ملل متحد طي چهار دهه است، گفت: طي روند انتخاب شهر پايلوت جهاني براي اجراي طرح شکوفايي شهري از ميان نامزدهاي متعددي که براي اين موضوع اعلام امادگي کرده بودند توسط بنياد جهاني رهبران شهري، نامه اي از سوي ابتکار (دبير طرح شکوفايي شهري) به رئيس اجرايي برنامه اسکان بشر رسيد مبني بر حمايت قوي و گسترده دولت ايران از شهر قزوين براي اجراي پايلوت اين طرح و اين نامه تاثير بسياري زيادي در انتخاب قزوين به عنوان پايلوت جهاني شکوفايي شهري داشت.

بيلمز اشاره اي هم به تلاش ها و اقدامات فريدون همتي استاندار قزوين و مسعود نصرتي شهردار قزوين، همچنين حمايت هاي سيد محمد مجابي معاون توسعه مديريت، حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست داشت و اظهار کرد: تصميم نهايي دبيرخانه طرح شکوفايي شهري براي انتخاب شهر قزوين به عنوان پايلوت جهاني با جمع بندي همه اين شرايط صورت پذيرفت.

وي ادامه داد: طرح شکوفايي شهري CPI-MC يک رويکرد نوآورانه در اندازه گيري اقدامات شهري است تا بتواند تحليلي مناسب و درست از وضعيت فعلي شهرها ارائه دهد. اين طرح قادر به تحليل بسيار جامع شهرها است که مي تواند برنامه عملياتي بهتري براي اداره شهرها ارائه دهد.

نماينده طرح شکوفايي شهري با بيان اينکه 10 مارس، کميسيون آماري سازمان ملل متحد تمامي شاخص هاي هدف توسعه پايدار که در مجمع عمومي همزمان با سپتامبر 2015 به تصويب رسيده بود را مورد تاييد قرار داد، گفت: اين مسئله فرصت بسيار مناسبي براي ارائه طرح شکوفايي شهري به منظور اندازه گيري اين شاخص ها و همچنين زماني ايده آل براي ايران و ساير کشورهاي دنيا به منظور حرکت در اين مسير است.

بيلمز افزود: بعد از تاييد اطلاعات کنوني شهر قزوين توسط کميته علمي طرح شکوفايي شهري، برنامه جامع عملياتي براي توسعه پايدار اين شهر تدوين و تنظيم مي شود.

وي هدف از اين اقدام را آموزشي فراگير در سطح جهان براي مديريت صحيح شهري دانست و اظهار کرد: مي خواهيم به شهرداران جهان بگوييم با ارائه اطلاعات درست از شهرها مي توانند برنامه عملياتي جامع و علمي با تمرکز بر اولويت هاي شهر خود داشته باشند و با اين برنامه منظم و مستمر در مسير پايداري شهرها گام بردارند.

نماينده طرح شکوفايي شهري اجراي اين پروژه پايلوت را فرصتي مناسب براي شهرداري ها در راستاي کار با موسسات مالي و بين المللي دانست و خاطرنشان کرد: بنياد جهاني رهبران شهري امسال ميزبان دو کنفرانس بين المللي با همکاري سازمان ملل در مقر ژنو خواهد بود که در کنفرانس نخست برنامه عملياتي پروژه پايلوت قزوين را ارائه خواهيم کرد که چندين آژانس سازمان ملل نيز در آن همکاري دارند و در کنفرانس دوم نيز تفاهم نامه هايي براي اجرايي کردن اين طرح در قزوين به امضاء خواهد رسيد.

گفتني است، حجت الاسلام و المسلمين حسن ابوترابي فرد  نائب رئيس مجلس شوراي اسلامي، داوود محمدي نماينده استان قزوين در مجلس شوراي اسلامي، حسين پورزرندي مديرعامل بانک شهر و عضو هيات امناي مجمع جهاني شهرهاي اسلامي از جمله حاضران در اين جلسه بودند.

پايان پيام/1623/اسفند94

related images