یکشنبه ۱۴۰۲/۰۷/۱۶

در جلسه کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر قزوین تاکید شد؛

آمادگی شورا و مدیریت شهری برای اجرای برنامه های مشارکتی با کانون‌های مساجد/ هر مسجد یک فرهنگسراست

جلسه کمیسیون فرهنگی اجتماعی و ورزی شورای اسلامی شهر قزوین با هدف بررسی اقدامات کانون‌های مساجد شهر قزوین و افزایش تعاملات و همکاری های مشترک در تالار مردم این نهاد برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شورای اسلامي شهر قزوین،جلسه کمیسیون فرهنگی، ورزشی شورای اسلامی شهر قزوین به ریاست قاسم اللهیاری و با حضور اعضا، برجی مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی، باغبان ها مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان و تعدادی از کانون‌های هنری مساجد قزوین و با هدف بررسی همکاری های فیمابین مدیریت شهری و کانون‌های هنری مساجد برگزار شد .

در ابتدای این جلسه ،باغبان ها مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان قزوین در سخنانی به تشریح اقدامات و برنامه های این نهاد پرداخت و گفت: این نهاد با هدف تربیت نیروهای فرهنگی و هنری برای انقلاب از طریق مساجدی تاسیس شد و در حال حاضر نیز در شهر قزوین ۷۰ کانون فرهنگی هنری فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد دومین مجموعه بزرگ کشوری از لحاظ مجموعه های مردمی و فرهنگی هستند  و ما در استان قزوین به دنبال احیای کانون‌های مساجد  جوانسازی هستیم.

باغبان ها تاکید کرد: لازم است تا مساجد نیز با مردم ارتباط بگیرند و تاثیرات خود را در فضای جامعه داشته باشند.

وی همچنین خواستار مساعدتهای مالی شورا و مدیریت شهری قزوین در حمایت از کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد شهر قزوین برای اجرای برنامه های خلاقانه فرهنگی و هنری شد‌.

باغبان ها تصریح کرد: بودجه ای که از سوی تهران برای این نهاد در نظر گرفته می شود ردیف بودجه مستقیم نیست و از بودجه وزارت ارشاد به طور مستقیم استفاده می شود  و در نهایت بودجه این نهاد از صد میلیون تومان هم فراتر نمی رود و به همین دلیل توسعه اش متوقف شده است .

همچنین در ادامه شهاب زاده از کانون فرهنگی هنری مسجد محمد رسول الله و هادی زاده خیرخواه از مسجد ولایت به بیان اقدامات کانون‌های مساجد تحت مدیریت خود پرداختند و خواستار حمایت نهادهای فرهنگی از برگزاری اردوهای تفریحی و ورزشی ،ایجاد فضاهای تخصصی تفریحات سالم برای بانوان و تولید محتوای موسیقی در حوزه جوانان شدند.

در ادامه این جلسه ،هر کدام از اعضا به بیان نظرات و پیشنهادات خود در راستای افزایش تعاملات فیمابین کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد و مدیریت شهری قزوین پرداختند.

هر مسجد یک فرهنگسرا است

فاطمه اشدری، نائب رییس این کمیسیون،در سخنانی بر لزوم توجه به این نکته که هر مسجد به منزله یک فرهنگسرا می باشد تاکید کرد: متأسفانه نگاه جدی به این دغدغه مهم شورا از سوی سازمان فرهنگی ورزشی وجود ندارد در حالی که مسجد ظرفیتهای زیادی دارد که باید به آنها توجه شود.

وی تاکید کرد: بارها از شهرداری خواسته ایم تا فضاهای ویژه مادران و دختران و پدران وپسران با همکاری آموزش و پرورش درنظر بگیرند اما متاسفانه هیچ اقدامی در این راستا انجام نمی شود‌.

اشدری همچنین خواستار تعیین سرفصل بودجه برای کانون‌های مساجد شد و گفت: می توانیم برای زمان باقیمانده از سال جاری برای اقدامات فرهنگی و هنری کانون‌های مساجد بودجه ای تعریف نماییم و از سال آتی نیز در بودجه فرهنگی ردیف ویژه ای برای این موضوع در نظر بگیریم.

شهرداری می تواند در تربیت مربیان تخصصی مورد نیاز کانون‌های مساجد همکاری نماید

در ادامه جلسه،مهری السادات تقوی، دبیر کمیسیون فرهنگی ضمن تبریک به مناسبت پیروزی جبهه مقاومت در عملیات طوفان الاقصی اظهار امیدواری نمود تا بزودی شاهد سرنگونی رژیم غاصب صهیونیستی باشیم.

وی در ادامه ضمن قدردانی از تلاش‌ کانون‌های مساجد بر لزوم برگزاری دوره های تربیت مربی تاکید نمود و گفت: می توانیم نشست مشترکی میان کانون‌های مساجد با سازمان فرهنگی برگزار نماییم تا مربیان تخصصی در بخشهای مختلف که مورد نیاز کانون‌های ‌ مساجد تربیت و آموزش ببینند.

تقوی همپنین خواستار تمهیدات لازم برای ایجاد پایگاه‌های فرهنگی در سطح بوستان‌های شهر با همکاری سازمان پارکها و فضای سبز شد و گفت: در برخی شهرها مدیریت بوستانها توسط تشکلها انجام می شود و در راستای مردمی شدن امور ،ایجاد پایگاه‌های فرهنگی در بوستانهای قزوین می تواند اثرات خوبی داسته باشد.

توسعه پایدار بدون توجه به فرهنگ امکان پذیر نیست.

ولی چگینی ،عضو این کمیسیون نیز درسخنانی ضمن تبریک  در پی عملیات موفق طوفان الاقصی توسط نیروهای جبهه مقاومت فلسطین اظهار کرد؛امیدواریم روزی شاهد آزادی قدس شریف و برگزاری نماز به امامت امام خامنه ای مدظله‌العالی در این سرزمین مقدس باشیم .

وی دربخش دیگری از سخنانش خواستار احیای عملکرد و کارکرد مساجد و ایجاد جذابیت برای جوانان و نوجوانان شد وگفت: مساجد ظرفیت های خوبی برای جذب جوانان دارد و باید کارکردهایی که طی سال‌های دهه ۶۰  مانند برگزاری تئاتر، گروه سرود و ...داشت احیا شود .

وی تاکید کرد:شورای شهر قزوین در این دوره حمایتهای خوبی در زمینه فرهنگی و مساجد داشته است و اعتبارات چشمگیری نیز نسبت به دوره های قبل در این حوزه  تصویب کرده است .

چگینی خاطر نشان کرد: توسعه پایدار بدون توجه به فرهنگ امکان پذیر نخواهد بود و دراین راستا ضرورت دارد تابرنامه های مشارکتی بیشتری میام مدیریت شهری و کانون‌های مساجد شکل گیرد.

پایان پیام/

تصاویر مرتبط