سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۶/۰۷

نائب رییس شورای اسلامی شهر قزوین:

بین سیاستهای شورای اسلامی شهر و عملکرد شهرداری قزوین فاصله زیادی است/ مدیریت شهری ضعف دارد

بین سیاستهای شورای اسلامی شهر قزوین و عملکرد مدیریت شهری فاصله معناداری وجود دارد و این نشان از ضعف مدیریت شهری دارد.

  محسن حق شناس نائب رییس شورای اسلامی شهر قزوین در جلسه علنی شورا که با دستور کار بررسی لوایح شهرداری قزوین برگزار شد با تاکید بر اصلاح بودجه در سازمان عمران  اظهار کرد: همانگونه که قبلا هم اعلام کردیم تمامی ردیف های اعتباری این سازمان تکمیل شده است و ابتدا باید اصلاح بودجه این سازمان صورت گیرد و پس از تایید این موضوع لوایح جدید به شورا ارایه شود.
 
وی در ادامه پس از تاکیدات رییس سازمان عمران مبنی بر تصویب لوایح  مرتبط با این سازمان با بیان اینکه این‌قدر در مدیریت شهری محبت کردیم که در بعضی از جاها پشیمان هستیم، گفت: در موضوع تصفیه شیرابه پسماند سایت پاک‌سار(محمد آباد)  نیز  محبت کردیم چرا که شهرداری قزوین بدون اجازه شورا و تصویب قانونی لایحه ،  کار انجام داده بود و کلی هم در فرمانداری قزوین این اقدام را توجیه کردیم.  آیا مدیریت شهری به این اعتماد شورا جواب داد ؟ آیا جواب این اعتماد،  انجام هزینه های خارج از قاعده و بدون اخذ مجوز است ؟  بماند که شهرداری در بیان هزینه های  دستگاه تصفیه شیرابه هم با صداقت برخوررد نکرد و در برخی دیگر از فرایند های مالی هم شاهد چنین مواردی هستیم.

 وی اضافه کرد: سازمان عمران به عنوان مجموعه ای  که می‌خواهد روز شنبه کار را شروع کند ،‌ آن سیستم بدنه اجرایی، اداری و مالی هم دارد. چرا از قبلا به فکر اصلاح بودجه نبودید ؟ از نظر شورا تمام پروژه های تاکید شده در روکش بودجه دارای اولویت فراوان هستند. چرا نسبت به اجرای سایر پروژه ها اهتمام کافی وجود ندارد ؟  مدیران شهری می‌دانند که نسبت به روکش بودجه باید جواب  بدهند. قبلا هم  به صورت مکتوب  به مدیریت شهری وضعیت بودجه ابلاغ شده بود بر اساس جلسات کاملا مشهود بود  که در فلان ردیف بالاتر از 100 درصد هستید و دربسیاری از ردیف‌های دیگر  دارای عملکرد صفر درصد هستید . مدیریت کاریکاتوری  و بدون هماهنگی با شورا  باید یکجا خاتمه پیدا کند.

این عضو شورای اسلامی شهر قزوین  ادامه داد: درخواست بودجه از سوی شهرداری قزوین زمانی باید صورت گیرد که در ردیف اعتباری  مصوب  بودجه موجود باشد .  قطعا مدیران محترم  مستحضر هستند بدون مصوبه شورا اجازه ایجاد تعهد مازد بر بودجه ندارند. شاید اصلاح بودجه هم در صحن شورا رای نیاورد.

 شهرداری هر دو دست خود را در جیب مردم فرو کرده است

رییس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر قزوین تصریح کرد: با توجه به ارزیابی های صورت گرفته در روکش بودجه ،‌ متاسفانه عملکرد شهرداری قزوین در حوزه  در آمد املاک  ناشی از فروش زمین های تولید شده صفر است و طی 4 ماهه نخست سال شهرداری قزوین از فروش اموال  صفر درصد درآمد داشته است.  مختصر درآمد موجود هم از محل  خط پروژه ها و املاک تهاتری مصوبات شورا هست .  

 حق‌شناس افزود: آنچه که امروز شهرداری قزوین را می‌چرخاند و اداره‌ می‌کند، سهم شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده است و با وجود اینکه در 4 ماهه نخست سهم مالیات از درآمد شهرداری قزوین 280 میلیارد تومان دربودجه پیشنهاد شده بود که حدود 328 میلیارد تومان سهم عوارض مالیات ارزش افزوده دریافت شده است . این یعنی کمک دولت به شهرداری  در تامین سایر ردیف های در آمدی  که وضعیت نسبتا خوب است یعنی حداکثر فشار بر شهروندان وارد می شود و شهرداری هر دو دست خود را در جیب مردم فرو کرده است .  
 
 
وی ادامه داد: بی شک یکی از مهمترین ابزارهای نظارتی شورا در کنترل عملکرد مدیریت شهری بررسی مداوم وضعیت تحقق بودجه است . حتی به صورت غیررسمی و قبل از ارسال نامه مکتوب ، وضعیت بودجه را به مدیریت شهری گزارش دادیم. بنابراین قید 2 فوریت برای اجرای طرح کمربندی آیت الله باریک بین(کمربندی شرق )به معنای بسیج همه اعتبارات شهر برای پیشبرد فقط یکی دو  پروژه است.   آیا فقط  این دو پروژه  مورد تاکید شورا بوده است ؟  

 به گفته وی بین سیاستهای شورای اسلامی شهر و عملکرد شهرداری فاصله زیادی وجود دارد.

 نائب رییس شورای اسلامی شهر قزوین  در ادامه با بیان اینکه بسیاری از پروژه های مدنظر در روکش بودجه درصد تحقق صفر دارد خاطر نشان کرد: به نظرم تا زمانی که تعهد سایر پروژه ها مورد تاکید شورا اجرایی نشود حتی اصلاح بودجه هم رای نخواهد آورد . آیا میدان تره بار ، تقاطع غیر همسطح ، کنار گذر مشعلدار  و... اهمیت کمتری از این پروژه ها دارند؟

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف مدیریت شهری خاطر نشان کرد: در خصوص مسدود شدن  کوچه حکمت سی در بلوار شهید سلیمانی قرار بوده از دی ماه پارسال باند کند رو احداث شود  اما تا الان که شش ماه از سال گذشته  علی رغم وعده هایی که محقق نشد هیچ اقدامی انجام نشده است این یعنی مدیریت شهری ضعیف است و این تاخیر،  قابل قبول  نیست چرا که پروژه بسیار کوچکی است و باید تا حال انجام می شد .
 
نائب رییس شورای اسلامی شهر قزوین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به لایحه حق السهم شهرداری قزوین درنگهداری معتادین متجاهر گفت: سهم شهر قزوین به صورت ماهانه 150 میلیون تومان لحاظ شده است اما متاسفانه به نظر می رسد مدیریت خوبی برای ساماندهی معتادین متجاهر وجود ندارد چرا که باز هم با وجود این اعتبارات شاهد حضور آنان در سطح شهر هستیم در صورتی که نباید این افراد را ببینیم.

 وی افزود: پرداخت این اعتبارات باید مشروط به کنترل مجموعه و گزارش گیری در خصوص نحوه اقدامات مجموعه باید باشد.
 
 حقوق شهروندی بیماران در بیمارستان های شهر حفظ نمی شود

 نائب رییس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش در این جلسه در تذکری به دانشگاه علوم پزشکی قزوین خواستار حفظ حقوق شهروندی بیماران در بیمارستانها شد و گفت: در حال حاضر کمترین احترام را به این حقوق شهروندی برای بانوان بیمار بستری شده  می بینیم به عنوان نمونه در بخش قلب و بیماران قلبی تعویض لباس بانوان بیمار توسط پرسنل مرد انجام می شود و یا دربخش زایمان حضور آقایان  را داریم لذا انتظارمان از دانشگاه علوم پزشکی قزوین بعد از گذشت 44 سال از انقلاب اسلامی واقعا دیدن این اتفاقات نیست .

پایان پیام/

تصاویر مرتبط