سه‌شنبه ۱۴۰۱/۰۵/۲۵

متن کامل نطق پیش از دستور فاطمه اشدری عضو شورای اسلامی شهر قزوین بسم‌الله الرحمن الرحیم ن والقلم و ما یسطرون

خبرنگاران چشم بینا و گوش شنوای جامعه هستند

 هفدهم مردادماه تداعی کننده یاد شهید والا مقام عرصه اطلاع‌رسانی «محمود صارمی» است. بزرگ‌مردی که عروج ملکوتی او بهانه‌ای است برای گرامیداشت روز خبرنگار، این روز یادآور مجاهدت‌های زنان و مردانی حقیقت طلب است که با هدف روایت حقیقت، بیرق بزرگ آگاهی‌بخشی را بر دوش کشیده و خالصانه و بی‌ادعا وجود خویش را چراغ راه جامعه کرده‌اند، بی‌شک طلایه داران این سلسله، راهیان وادی آگاهی و نیک‌اندیشی و مجاهدانی هستند که در آگاهی‌بخشی و نگارش خبر از جوهر جان خویش مرکب می‌سازند.

تصور پیشرفت جوامع بدون حضور خبرنگاران و رسانه ها غیرممکن است و جایگاه تاثیرگذار خبرنگاران در هدایت و تأثیرگذاری بر افکار عمومی، ایجاد وفاق و همبستگی اجتماعی، پرورش شهروندانی نقاد و مطالبه گر و جلب مشارکت مردم در گستره فعالیتهای اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به منظور دستیابی به توسعه پایدار و همه جانبه بر کسی پوشیده نیست.

با این اوصاف درحوزه شورا و مدیریت شهری ،رسانه ها و خبرنگاران ، مسئولیت مهم نظارت بر عملکرد مدیران و مسئولان شهری در قبال اقدامات آنان به نمایندگی از مردم را نیز برعهده دارند و در حقیقت چشم بینای جامعه و مردم تلقی می شوند ؛ انتظار می رود خبرنگاران ضمن اینکه در بیان و انتقال مطالبات و انتظارات از شهرداری ها و و شوراها زبان گویای مردم باشند، با ایجاد ساز وکارهایی زمینه گفت و گو و تفاهم برای حل مشکلات شهری و مسئولیت پذیری و مشارکت موثر و فعال شهروندان در برنامه های مدیریت شهری را هم بیش از پیش فراهم نمایند.

اختصاص ساختمان ویژه جهت استقرار رسانه های شهر توسط شهرداری قزوین

بر همین اساس و با توجه اینکه بسیاری از رسانه ها درگیر هزینه های هنگفت اداره رسانه هستند، از شهرداری قزوین نیز می خواهم تا در فراهم آوردن بسترهای لازم برای افزایش مشارکت رسانه ها در حل مشکلات شهری و تعامل بیشتر با شهر و شهروندان وحمایت از این قشر فرهیخته و توانمند، ساختمان ویژه ای را برای استقرار تمامی رسانه های شهر درنظر بگیرد.البته البته این به آن معنا نیست که رسانه ها چون تحت حمایت قرار می گیرند باید از خوبی ها بگویند و نقدهای سازنده خود از شهرداری وشورا را مطرح نکنند ما می خواهیم رسانه ها چشم بینای مدیریت شهری باشند. 

این گونه خبرنگاران محترم رسانه ها با فراغ بال بیشتری می توانند درتعامل با مدیریت شهری قرار گیرند و با رصد مشکلات شهری و قلم فرسایی خود چشم بینای مدیریت شهری باشند و با نقدهای سازنده و بدون جهت گیری و انعکاس صادقانه آنها درنشریات و خبرگزاری ها به عنوان دوبال، کمک حال مدیریت شهری در حل چالشهای پیش رو باشند.

همچنین از سوی دیگر مجموعه مدیریت شهری نیز بایستی قلم و نقد اصحاب گرانقدر رسانه را گشایشی در رفع مشکلات و گامی در جهت پویایی و حرکت به سمت افقی روشن و امیدوارانه تلقی نماید و دراین راستا حمایتهای لازم را از خبرنگاران و ارباب جراید داشته باشد.

خبرنگاران چشم بینا و زبان گویای مردم هستند و اعتقاد دارم حضور خبرنگاران در حوزه‌های مدیریت شهری و رصد مسائل شورا، شهرداری و شهر ، تأثیر مهمی در بهبود عملکرد هر دو نهاد شورا و شهرداری خواهد داشت لذا ضرورت دارد ساختمان فرهنگی ویژه ای با امکانات لازم دراختیار خبرنگاران و رسانه ها قرارگیرد تا بتوانیم از ظرفیت بی نظیر اصحاب رسانه متخصص و حرفه ای در حل مشکلات شهری بهره مند شویم و باری را از جهت هزینه های تهیه دفاتر رسانه ها از دوش این افراد برداریم، اینگونه شهروندان نیز از اینکه مطالباتشان از سوی رسانه ها به اطلاع مسئولین شهری و استانی می رسد راضی تر خواهند بود. 

از مجموعه مدیران شهری می خواهم در مقابل رسانه ها جبهه انفعالی و مقاومتی نداشته باشند و با آغوش باز پذیرای سوالات خبرنگاران باشند چرا که دراین صورت است که اطلاع رسانی شفاف صورت می گیرد و شعارهای شورای ششم در خصوص شفاف بودن مسایل به تحقق نزدیک تر خواهد شد.

 

دراین شرایط و دراین برهه از زمان که برطرف نمودن مشکلات و چالشهای مدیریت شهری بسیار مهم است و ما بایداز ظرفیت رسانه ها وقلم شیوای خبرنگاران استفاده نماییم، متاسفانه در نشریه شهرداری قزوین که باید" پیام شهر" باشد اما عملا می بینیم که اینگونه نیست؛ چه لزومی دارد ماهانه هزینه هنگفتی را برای چاپ این نشریه بپردازیم درحالی که به انعکاس مطالب و اخبار استانی می پردازد و اخباری از اقدامات گسترده شهرداری و شورای شهر را به اطلاع شهروندان نمی رساند!

به جای صرف هزینه بیت المال درنشریه ای خانوادگی !می توانیم از نشریات و خبرنگاران فعال بخواهیم تا یک صفحه از نشریات خود را تحت عنوان "پیام شهر" برای انعکاس مطالب واقع بینانه شهری و بیان دغدغه و مشکلات شهروندان و راهکارهای حل آنها در نظر بگیرند، این گونه می توانیم در تعاملی دوسویه با خبرنگاران و رسانه ها به پویایی مجموعه مدیریت شهری و شورا و در نهایت پویایی شهرمان قزوین نیز دست یابیم.

حمایت از خبرنگاران و تجلیل از رسانه ها نباید مختص یک روز از سال باشد چرا که این عزیزان در تمام سال از دغدغه ها و مشکلات مردم قلم می زنند ؛ بر مسئولان فرض است که قدم‌های جدی و محکمی، هم در زمینه امنیت شغلی خبرنگاران و هم معیشت آنها بردارند. سال‌هاست در چنین ایامی قول‌ها و وعده‌هایی به خبرنگاران داده می‌شود، اما مشکلات آنان همچنان پابرجاست.

توزیع عادلانه آگهی های شهرداری قزوین

یکی از موارد تامین هزینه ها در نشریات ،درآمد از طریق دریافت آگهی می باشد بسیاری از نشریات و رسانه ها برای اینکه به حیات خود ادامه دهند، مجبورند تا آگهی های دولتی و غیر دولتی از نهادها وارگانها و شهرداری ها دریافت نمایند. طبق گزارشات دریافتی از برخی رسانه های استان موضوع عدالت در تقسیم آگهی ها در شهرداری قزوین وجود ندارد. چرا تبعیص!! چرا باید آگهی های شهرداری در انحصار چند رسانه باشد و بقیه رسانه ها هیچ!!! همچنین بارها دیده شده که آگهی های مزایده و مناقصه در روزنامه ای که مجوز آن به نام همسر یکی از آقایان شهرداری ... است، به چاپ رسیده که مطلقا در شهر قزوین توزیع نشده است که مردم درجریان آن قرار گیرند. شهرداری قزوین از این پس باید موظف شود هنگام ارایه هرگونه لوایح مربوط به مزایده ومناقصه به شورا ،نشریه ای که آن آگهی به چاپ رسیده است را ضمیمه پرونده نماید.

از ظرفیت خبرنگاران خبره و زبده درمجموعه روابط عمومی های شهرداری قزوین استفاده شود 

دربخش پایانی سخنانم به نقش و اهمیت جایگاه روابط عمومی در ساختار سازمانی اشاره می کنم و خواستار توجه به این بخش در شهرداری مرکز ، معاونتها و سازمانهای شهرداری هستم. جایگاه روابط عمومی در ساختار سازمانی به عنوان قلب تپنده، چشم و گوش و ویترین سازمان ها در بیان و انعکاس واقعیت‌ها و فعالیت‌ها است، این در حالی است که مجموعه شهرداری قزوین با حدود 70 نفر نیروی روابط عمومی، متاسفانه از خروجی مناسبی در انتشار اخبار برخوردار نیست و اخبار کمی از شهرداری در رسانه ها به چشم می خورد، مردم حق دارند بدانند در سازمان ها، مناطق و معاونت های شهرداری چه می گذرد. 

روابط عمومی معاونتها، مناطق و سازمانهای شهرداری قزوین باید در اختیار نخبگان رسانه ها قرار گیرد و از زبده ترین و توانمند ترین و متعهدترین خبرنگاران در این روابط عمومی ها استفاده شود، درحال حاضر به نظر می رسد روابط عمومی بخشهای مختلف شهرداری قزوین کارآیی لازم را در پیشبرد اهداف مد نظر در مدیریت شهری را ندارند و لازم است تا در راستای پویایی و سرزندگی سازمانها و مناطق و معاونتها اولا از ظرفیت خبرنگاران حرفه ای شاغل در شهرداری که متاسفانه به دلایل نامعلوم در لیست سیاه روابط عمومی شهرداری قرار گرفته اند استفاده شود ، ثانیا در تکمیل فهرست و تیم كارشناسانه روابط عمومی مدیریت شهری از نخبگان اصحاب رسانه و خبرنگاران حرفه ای رسانه های برتر استفاده شود . خدایا چنان کن سرانجام کار که تو خشنود باشی و ما رستگار

 

پایان پیام/

تصاویر مرتبط