سه‌شنبه ۱۳۹۱/۰۸/۰۲

با هدف ترويج آموزه هاي ناب ديني، در صحن علني شورا تاکيد شد؛

ضرورت هدايت هدفمند هيأت هاي مذهبي در مسيرهاي فرهنگي و اسلامي

در چهل و نهمين نشست علني شوراي اسلامي شهر قزوين مسايل مطرح در حوزه هيات هاي مذهبي، با حضور مسوولين اين امر به منظور نظم بخشي و هدايت مراسم در مسير هاي لازم جامعه، مورد بحث وبررسي قرار گرفت.

هيأت هاي مذهبي از عوامل تاثير گذار در مراسم مذهبي

به گزارش پيام شهر؛ در ابتداي اين نشست، عباس ظاهري رييس شوراي اسلامي شهر قزوين با اشاره به نزديک بودن ايام سوگواري ماه محرم  و صفر تصريح کرد: ضرورت برنامه ريزي مدون در اين راستا به منظور حفظ و احياء جايگاه اين حادثه بزرگ تاريخي و اسلامي وجود دارد که برکات اين امر به جامعه باز خواهد گشت.

ظاهري از هيأت هاي مذهبي به عنوان يکي از عوامل مهم  وتاثير گذار در  سوگواري مراسم عزاداري امام حسين (ع) و ياران بزرگوارش نام برد  و افزود: هر ساله شاهد برپايي مراسم عظيمي توسط هيأت هاي مذهبي  هم زمان با کل کشور هستيم که استان قزوين نيز تا کنون به نحو احسن در اين امر مذهبي ورود پيدا کرده است.

اين مقام مسوول از اداره کل تبليغات اسلامي به عنوان مسوول اصلي ساماندهي مراسم هاي مذهبي ياد  و تصريح کرد: هيأت هاي مذهبي به عنوان بازوي کمکي و مجموعه مديريت شهري نيز در توان خود و با استفاده از سازمان فرهنگي – ورزشي در برپايي اين مراسم هاي مذهبي ورود پيدا کرده است تا جايگاه و عظمت اين حادثه مهم به آحاد جامعه انتقال داده شود.

وي همه مسلمين را صاحبان اصلي اين مراسم ذکر کرد  و افزود: مسولين مرتبط بايد در راستاي انتظام بخشي به برنامه هاي اين حوزه در سطح شهر، به خوبي تقسيم وظايف نمايند تا هم پاسخگوي مطالبات به حق  شهروندان در اين روز ها و هم شاهد برپايي آبرومندانه و کيفي اين مراسم باشيم و مجموعه مديريت شهري نيز به نوبه خود همراه اين هيأت ها خواهد بود.

فعاليت 1400 هيأت مذهبي در استان

در ادامه اين مراسم، حبيب انصاريان رييس هيأت مذهبي به تبيين دغدغه هاي  اين حوزه پرداخت  و گفت: به منظور نظم بخشي  واجراي عدالت در بين هيأت هاي سطح شهر بايد کمک هاي مالي  و معنوي  در يک جا تجميع  و به متقاضيان ارايه شود تا مديريت  وسياست گذاري مناسبي صورت گيرد.

وي از شناسايي و فعاليت 1400 هيأت مذهبي در سطح استان قزوين خبر داد  و افزود: در راستاي ارتقاي سطح فرهنگي و ديني آنها بايد تعامل سازنده و نشست هاي مشترک بين مسوولين و اعضاي اين هيأ ت ها صورت گيرد.

هدايت،  نظارت و حمايت، استراتژي علمي در مقابله با ترفند هاي دشمن

حجت الاسلام علي نعمت الهي مدير کل سازمان تبليغات استان قزوين نيز با قدرداني از اقدامات عمراني صورت گرفته در راستاي توسعه قزوين به وسيله مجموعه مديريت شهري اظهار داشت: وجود شورا ها موجب تسريع در مسايل مردمي در حوزه شهر ها شده است که اين نظارت مردم بر امور، در قالب شوراها نيز برکتي براي اين کشور محسوب مي شود.

وي در ادامه، ضرورت توجه به فعاليت هاي فرهنگي در کنار امور عمراني را با توجه به تاريخ درخشان قزوين مورد تأکيد قرار داد و افزود: اين امر با همکاري ساير دستگاه هاي مرتبط با سازمان تبليغات اسلامي بهتر محقق خواهد شد و شورا در اين ميان با وجود بازوي توانمندي به نام کميسيون فرهنگي و با اتخاذ تصميمات ريشه اي مي تواند نقش مهمي را ايفا نمايد.

نعمت الهي در ادامه، به تبيين سه استراتژي هدايت، نظارت و حمايت مالي و معنوي در حمايت از هيأت هاي مذهبي پرداخت کرد  و افزود:  با توجه به در معرض خطر جدي بودن هيأت هاي مذهبي و افکار شوم  دشمنان اسلام به منظور آسيب رساندن  و انحراف آنها، ضرورت توجه به اين مؤلفه ها وجود دارد.

اين مقام مسوول با اشاره به وجود هيأ ت هاي خانگي گسترده در سطح استان گفت: بايد با نظارت و هدايت هدفمند آنها، زمينه پيشگيري از انحرافات اين حوزه را فراهم نماييم.

وي در ادامه با اشاره به ضرورت حمايت هاي مادي  و معنوي از هيأت هاي مذهبي اظهار داشت: اين کمک ها بايد به صورت هدفمند، با برنامه ريزي ،نظارت کافي و تقسيم عادلانه بين همه هيأت ها صورت گيرد.

اين مقام مسوول ادامه داد: ورود به مسايل ديني حوزه بسيار ظريفي است چراکه با باور هاي مردم سر و کار دارد، بنابراين هر تصميمي در اين حوزه بايد به صورت کارشناسي باشد.

وي توجه به آمايش سرزميني در زمينه هيأت هاي مذهبي را ضروري بر شمرد  و افزود: رشد هيأت هاي مذهبي بايد متناسب با جمعيت هر محله صورت گيرد تا همه مردم به صورت عادلانه از امکانات فرهنگي در اين حوزه بهره ببرند.

ضرورت حفظ مردم محور بودن مراسم مذهبي

مسعود نصرتي شهردار قزوين در ادامه اين نشست، مردم را صاحبان اصلي هيأت هاي مذهبي دانست  و افزود: اگر از سوي دستگاه هاي دولتي ضرورت همراهي در اين زمينه وجود دارد بايد اين کمک ها جنبه مديريتي، نظارتي و غير محسوس داشته باشد تا وفاق وهمدلي شهروندان مانند گذشته در اين امور حفظ و تقويت شود ، به طوري که مردم محور اصلي برنامه ها باشند.

شهردار قزوين در ادامه با اشاره به تخصصي بودن امور هيأت هاي مذهبي و لزوم برنامه ريزي مدون از سوي سازمان تبليغات  اسلامي در اين زمينه تصريح کرد: شهرداري نيز با آگاهي از جنبه کارکردي فعاليت هاي ديني در جامعه، به نوبه خود در اين ميان همراه اين دستگاه متولي خواهد بود تا برنامه ها با موفقيت انجام شود.

اين مقام مسوول تعامل تنگاتنگ  وکارساز بين مسوولين اين امر به صورت مدون را لازمه رسيدن به اهداف اجرايي برنامه ها در مراسم مختلف ديني ذکر کرد و افزود:  تقسيم  وظايف ، استفاده از ظرفيت هاي موجود و جلوگيري از دوباره کاري ها موجب رسيدن به اين اهداف به نحو احسن  خواهد شد.

وي بر جنبه اطلاع رساني و آموزش در هيات هاي مذهبي نيز تاکيد کرد و افزود: شهرداري با توانمندي هاي ارتباطي مانند راديو شهر مي تواند  بسياري از امور را که لازمه اجراي موفق وهدفمند برنامه هاي مذهبي به خصوص در ماه محرم  وصفر باشد به مردم منعکس کند.

نصرتي ادامه داد: ارتقاي فرهنگ شهروندي در اجراي مراسم مذهبي وضرورت احترام به قوانين شهري توسط مردم در راستاي حفظ آرامش همه شهروندان در اين روزها، از جمله مواردي است که بايد به مردم اطلاع رساني و  آموزش داده  شود.

وي در خاتمه ياد آور شد؛  نگاه شهرداري به مسايل حوزه فرهنگي بسيار جدي است  و بودجه کافي را در اين زمينه در راستاي پاسخ گويي به مطالبات مردم در نظر گرفته است که مي توان با تعامل بين ساير دستگاه هاي مربوطه، اين فعاليت ها را انتظام بخشيد.

برپايي ستاد محرم به منظور تسريع در امور هيأت ها

سعيد وزيري نژاد مديرعامل سازمان فرهنگي- ورزشي شهرداري قزوين  با اشاره به وجود 400 تيربرد تبليغاتي در سطح شهر به منظور فضاسازي مناسب مراسم مذهبي اظهارداشت: اين تابلوهاي تبليغاتي به صورت رايگان در اختيار هيأت هاي مذهبي  قرار مي گيرد و ماهانه بين 8 تا 10 ميليون تومان خدمات رايگان در اين راستا ارايه مي شود.

 وزيري نژاد به  فعاليت هاي هميار محرم در راستاي نظم بخشي به مراسم هاي مذهبي در ماه محرم و صفر اشاره و تصريح کرد: اين نيروها به منظور همراهي با ساير ارگان هاي اجرايي از جمله نيروي انتظامي  و همچنين  فراهم نمودن آسايش  حداکثري مردم  شکل گرفته است.

اين مقام مسوول برپايي ستاد محرم را به عنوان اقدامي ديگر در راستاي تسريع در روند رسيدگي به امور هيات هاي مذهبي در سطح شهر ذکر کرد  و افزود: با تجميع 10 سازمان مربوطه در ايام عزاداري ماه محرم در سازمان فرهنگي – ورزشي با کمترين زمان ممکن، تعهدات لازم از متوليان هيأت ها گرفته شده و خدمات و حمايت هاي لازم نيز به آنها ارايه مي شود که اين امر با استقبال عزاداران حسيني همراه بوده است.

 وزيري نژاد افزود: برپايي نمايشگاههاي حجاب و عفاف، کارگاه هاي آموزشي، آشنايي با تربيت کودک،‌ اخلاق در خانواده، حمايت از تشکل هاي قرآني، تجليل از قاريان و خادمان مساجد از ديگر کارهاي حمايتي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين از هيأت هاي ديني است.

 وزيري نژاد از آموزش هيأت هاي مذهبي به عنوان عاملي درپيشگيري  از آسيب هاي  اين حوزه ياد  و تصريح کرد: حضور روحانيون در هيأت ها، نگاه متعادل و پرداختن به همه اعياد  وشهادت ها توسط هيات ها و بازديد هاي دوره اي از اعضاي نمايشگاه هاي اين حوزه در شهرهاي پيشرو در امور ديني از جمله عواملي است که زمينه ساز ارتقاي آنهاخواهد بود.

 

وي محور برنامه هاي آموزشي را از منظر شهري، آشنا نمودن  فعالان هيأت هاي مذهبي با نظم شهري، بهداشت عمومي و حفظ بيت المال ذکر کرد و افزود: توجه نکردن به اين موضوع، باعث ايجاد خسارت هاي جدي در برگزاري مراسم مذهبي مي شود که ضرورت ترويج اين فرهنگ  مثبت به منظور جلوگيري از تحميل بسياري از هزينه ها وجود دارد.

وزيري نژاد يادآور شد ؛ تمام کمک هاي صورت گرفته از طريق اين سازمان، با بررسي کامل  و معرفي از سوي سازمان تبليغات  وهيأت هاي مذهبي صورت گرفته است.

در ادامه نشست، محمدحسين خاکساران ضرورت تقويت مباحث آموزشي، فرهنگي و  تقويت افکار مذهبي را مورد تأکيد قرار داد.

صديقه حکمت ضرورت درسر لوحه قرار دادن خود سازي در برنامه هاي مذهبي و کيفي سازي برنامه هاي اين حوزه را در راستاي حفاظت از خون شهيدان اسلام  و ايران و حفظ حجاب اسلامي در خانم ها  و آقايان به هنگام اجراي مراسم هاي مذهبي را مطرح نمود.

فاطمه اشدري نيز ضرورت ايفاي نقش هر سازمان را متناسب با ظرفيت هاي موجود به منظور برپايي منسجم مراسم مذهبي در ماه محرم  وصفر را مطرح و لزوم همراهي سازمان تبليغات را در اين مسير به وسيله مسوولان  و مردم مورد تأکيد قرار داد.

تصاویر مرتبط